Den svenska marknadsföringslagen (MFL) grundas på EU direktivet om otillbörliga affärsmetoder. Det finns även andra direktiv på området så som direktivet om vilseledande och jämförande reklam. Varför man skapade bestämmelserna gällande marknadsföring grundar sig på det hela marknadsekonomiska systemet som är grundläggande för hela EU. Hela produktionen och distributionen av reklam och sådan kommunikation är en form av tjänst som också omfattas av rätten till fri rörlighet inom EU. Det främsta syftet för varför man reglerar marknadsföring på EU nivå grundar sig i att man vill kunna motverka att olika nationella marknadsföringsbestämmelser och lagar skulle ha funktionen av handelshinder.

Huvudsyftena för marknadsföringsbestämmelserna

Ett av de huvudsyftena som finns gällande bestämmelserna kring marknadsföring är grundat i att marknadsföringen är central del av den inre marknaden. Direktivet har därför till syfte att se till att den inre marknaden fungerar på ett rätt sätt. Det andra huvudsyftet är att man ska även skapa ett högt konsumentskydd även vad gäller marknadsförings området. Direktivet ska alltså kunna säkerhetsställa en högkonsumentskyddsnivå. Läs om detta i artikel 1 i direktivet. Dessa två syften måste i sig balanseras mot varandra exempelvis när man bedömer om vad som är vilseledande reklam, jämförande reklam och vilka reklamförbud som ska gälla på vissa områden. Det finns även ett tredje syfte som endast grundar sig på relationen mellan företag mot företag, vilket är att marknadsföringsbestämmelserna ska ge näringsidkare ett skydd mot att det används otillbörliga affärsmetoder. Detta ger skydd även mot illojal konkurrens. I marknadsföringslagen så finns lagstiftningens syfte stadgat i 1§ första stycket och uttrycker att lagen ska främja konsumenternas och näringslivets intressen som är i ett samband med marknadsföring av produkter. Detta för att kunna motverka marknadsföring som bedöms otillbörlig mot såväl konsumenter som näringsidkare.

Lag24
Trainee
09.11.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.