Det finns olika typer av otillbörlig marknadsföring och den vanligast av den är vilseledande reklam eller när det är någon annat vilseledande marknadsföring utan jämförelse. Dessa är den vanligaste typen av otillbörlig marknadsföring.

Vad är vilseledande marknadsföring

Den bestämmelsen gällande vilseledande marknadsföring återfinns i 10§ Marknadsföringslagen (MFL) och innebär att en näringsidkare får inte använda sig av felaktiga påståenden eller några andra framställningar som bedöms vilseledande som handlar om näringsidkarens egna verksamhet eller någon annans verksamhet och detta får inte användas vid marknadsföring. Denna bestämmelse gäller oavsett i vilken form marknadsföringen sker alltså det spelar ingen roll vilken typ av media som används. Bestämmelsen gällande vilseledande marknadsföring påverkar alltså näringsidkarens marknadsföring för sina egna erbjudande och om dessa är vilseledande på något sätt. Utöver detta så skyddar även bestämmelsen mot om en näringsidkare gör en vilseledande framställning av en annan näringsidkare vid marknadsföring. Det kan till exempel vara vilseledande framställningar av den andre näringsidkarens produkt eller näringsidkarens verksamhet. Detta är ofta tillämpbart när det finns ett konkurrensförhållande. Den ena näringsidkaren kan då använda marknadsföring med vissa vilseledande påståenden om konkurrentens produkter eller verksamhet för att skapa egen vinning. Det kan även vara vilseledande om näringsidkaren utelämnar väsentlig information i marknadsföringen. Men för att det på någon grund ska bedömas vara vilseledande så måste man även göra en bedömning av transaktionstestet.

Grunden till varför vilseledande marknadsföring är otillåten

Utgångspunkten till varför vilseledande marknadsföring bedöms vara otillåten är utifrån grundreglerna från ICC artikel 5. Denna bestämmelser medför att marknadskommunikation ska vara vederhäftig och att marknadskommunikation inte får vilseleda.

Lag24
Trainee
09.11.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.