Marginalpress
Företag som innehar en dominerande ställning har ett särskilt ansvar att inte genom sitt beteende hämma eller snedvrida konkurrensen på den relevanta marknaden (2 kap. 7 § konkurrenslagen samt artikel 102 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt). Företag med dominerande ställning, som är vertikalt integrerade med verksamhet i flera produktionsled, får inte försvaga sina konkurrenters ställning på slutproduktmarknaden genom att ta ut överpris av dessa för en mellanprodukt eller associerad produkt (sk maginalpress).
Det dominerande företaget tillämpar ett pris på en insatsvara till sina konkurrenter som inte gör det möjligt för konkurrenterna att driva en lönsam verksamhet på marknaden i slutkundsled. Eftersom marginalen mellan priset på insatsvaran (som tillhandahålls av det dominerande företaget och priset i efterföljande led pressas är det inte möjligt för konkurrenterna att driva en lönsam verksamhet på marknaden i slutkundsled. För att kunna konkurrera måste de konkurrerande företagen matcha det pris som det dominerande företaget erbjuder slutkunderna.
Hur skadar marginalpress konkurrensen? Varför är det förbjudet?
Det dominerande företaget försvagar konkurrenternas ställning eller hindrar dem från att etablera sig på marknaden genom att gynna den egna affärsenheten. Prissättningen har en utestängningseffekt. Marginalen mellan det priset som det dominerande företaget tar ut till sina slutkunder och det priset de tar ut till konkurrenterna i grossistled är negativ, dvs slutkundspriset understiger grossistpriset. De konkurrerande företagen tvingas sälja med förlust för att överhuvudtaget ha chans att konkurrera på marknaden. Det skadliga ligger i att företag som är lika effektiva eller t.o.m. effektivare än det dominerande företaget riskerar de att elimineras.
Lag24 Trainee
22.08.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.