Aggressiv marknadsföring är otillåtet enligt 7 § i Marknadsföringslagen (MFL). Aggressiv marknadsföring bedöms vara marknadsföring som innefattar någon form av trakasserier, fysiskt våld, tvång, hot eller att det sker en användning av något annat aggressivt påtryckningsmedel. Det krävs att detta inskränker konsumentens eller näringsidkarens handlande eller dess valfrihet. Annat aggressivt påtryckningsmedel kan exempelvis vara om det finns någon typ av maktställning gentemot konsumenten eller annan typ av högfrekventa eller pådrivande aktiviteter som kan sätta konsumenten under psykologisk press.
Hur bedömer man om det är aggressiv marknadsföring
I 7 § a MDL finns det riktlinjer för bedömningen kring om marknadsföringen ska anses vara aggressiv eller inte. Där uttrycks bland annat att man ska se till tidpunkt, art, plats och varaktighet för den aggressiva metod som har används. Man ser även till om det har använts hotande och kränkande språk eller sådant beteende eller om det skett ett utnyttjande av ett speciellt missöde eller om konsumenten på annant sätt kan ha nedsatt omdöme. Ett exempel på detta är om man pressar konsumenten att besluta om ett avtal under tidspress. Man gör bedömningen om det är en aggressiv marknadsföring eller inte genom att se till helheten och därmed göra en helhetsbedömning av situation.
Aggressiva affärsmetoder i svarta listan
Det finns även en del affärsmetoder som bedöms omfattas av svarta listan och är därmed direkt otillbörliga. Detta är bland annat om försäljare gör upprepande och oönskade kontakter per telefon, en hemförsäljare som vägrar lämna bostaden i fråga, en systematisk underlåtande att svara en konsuments ersättningskrav eller ge direkta köpuppmaningar till barn.
Läs mer om marknadsföring i flera artiklar på Lag24.se. Läs följande artikel om marknadsföringslagens syfte.
Lag24
Trainee
11.14.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.