Det finns en gräns vad som är selektiv försäljning och vad som enbart är ett ensamåterförsäljaravtal. Skillnaden ligger i att en leverantör inte bara begränsar antalet återförsäljare (selektiv försäljning) utan istället gör avtal om att det endast finns en specifik återförsäljare som får en ensamrätt till försäljningen av leverantörens produkt. Denna ensamrätt kan antingen vara för försäljning för ett visst land eller för något annat avgränsat geografiskt område men det kan också vara en avgränsad kundkategori. Det gör att marknaden blir uppdelad mellan de olika återförsäljarna men det är leverantören som gör det. Ensamåterförsäljaravtal kan även vara en form av geoblockering, läs mer om vad det innebär här. Läs mer här om selektiv försäljning och när det är tillåtet och inte. Läs mer här om när det bedöms vara tillåtet och inte med ensamåterförsäljaravtal.
Varför har man ensamåterförsäljaravtal
Ensamåterförsäljaravtalen är oftast giltiga under en viss tid med möjlighet att förlängas. De kan användas om en leverantör vill bygga upp en marknad i ett annat land för en utländsk produkt. När det är utländska leverantörer som har gett en återförsäljare en ensamrätt i ett visst land kan de bedömas som generalagent, exempelvis en ensamförsäljningsrätt för en återförsäljare för hela Sverige för en viss importvara. Det är då återförsäljaren i Sverige som får ansvar gällande service och reservdelar. Till största del så är ensamåterförsäljarrätt bra för konkurrensen speciellt för den konkurrensen mellan andra liknande produkter, även kallat mellanmärkeskonkurrens.
Ensamåterförsäljaravtal kan även vara en form av geoblockering, läs mer om vad det innebär här. Läs även denna artikel som handlar om säljvägran och diskriminerande priser.
Lag24
Trainee
09.10.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.