Viss marknadsföring kan vara diskriminerande och stötande och trots allt kan det inte regleras då det bland annat inte skyddas av marknadsföringslagen (MFL) och även erhåller ett skydd genom yttrandefrihetsgrundlagen eller tryckfrihetsförordningen. Särskild debatterat är marknadsföring som är könsdiskriminerande. Det finns bland annat ett avgörande från marknadsdomstolen från 1976 som förtydligade att det inte var möjligt att förbjuda könsdiskriminerande reklam. Detta avgörande grundades på att det inte var möjligt att applicera marknadsföringslagens generalklausul i 5 § MFL på grund av att marknadsföringslagen endast har till syfte att skydda konsumenter och näringsidkare. Marknadsföringslagen kräver även att transaktionstestet kan appliceras för att lagen ska kunna tillämpas, läs mer om vad transaktionstestet är här. Problematiken med möjligheten att förbjuda könsdiskriminerade reklam är att det inte grundas på värderingar, attityder och annan opinionsbildning och därmed är skyddad av yttrandefrihetsgrundlagen eller tryckfrihetsförordning och skulle kräva en grundlagsändring. Att även nämna är att samma förutsättningar gäller för annan diskriminering än kön exempelvis etnisk diskriminering genom reklam eller diskriminering av religiös tillhörighet.
Läs mer här om annan marknadsföring som kan vara diskriminerande eller stötande och hur det kan regleras.
Lag24
Trainee
11.13.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.