När det sker säljvägran av leverantörerna så är det oftast grundat på att leverantörerna har valt en selektiv försäljning. Detta är i grunden tillåtet och faller i de flesta fall utanför förbudet som finns i artikel 101.1 FEUF och 2 kap. 1§ Konkurrenslagen (KL). Läs mer här om grunden till varför det är tillåtet och bedömningen kring om en specifik selektiv försäljning är tillåten eller förbjuden.
Vad är definitionen av selektiv försäljning
Vad selektiv försäljning innebär är att det är leverantören som begränsar antal kunder och väljer att bara sälja en viss typ av produkt eller en specifik vara till bara ett antal utvalda återförsäljare som uppfyller vissa särskilda urvalskriterier som leverantören har skapat.
Varför använder man selektiv försäljning
Selektiv försäljning kan användas för att skapa ett större intresse för de utvalda återförsäljarna att aktivt marknadsföra produkten och att sälja produkten. Ett selektivt säljsystem kan bidra till en mer effektiv distrubution och effektiv marknadsföring av en viss vald produkt. Det bidrar också till att återförsäljarna är mer benägna till att satsa på produkten i konkurrenssammanhang på grund av att det skapas en mellanmärkeskonkurrens. En selektiv försäljning kan även skydda leverantörens eller produktens image genom att tillexempel välja att inte sälja till återförsäljare som har förenklade distributionsformer eller generellt butiker som har en sämre image. Flera leverantörer använder sig av selektiv försäljning när det gäller kläder, kosmetika eller andra märkesvaror som anser sig ha en mer exklusiv prägel. Men det kan också vara produkter som är tekniskt komplicerade och för att kunna sälja dessa produkterna behövs det en viss nivå av sakkunskap.
Lag24
Trainee
09.10.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.