När det gäller stötande reklam kan oftast inte marknadsföringslagen (MFL) tillämpas i och med att det inte omfattas av marknadsföringslagens tillämpningsområde. Men i förarbetena till marknadsföringslagen så framkommer det att marknadsföring som anspelar på rädsla, våld, riskabelt beteende eller något liknande kan under vissa omständigheter anses omfattas av generalklausulen i 5 § MFL. Men detta kräver att denna marknadsföring påverkar konsumentens förmåga att kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut. Generalklausulen i 5 § MFL är grundat på god marknadsföringssed.
ICC:s grundregler mot stötande reklam och reklamombudsmannens reglering
När det gäller stötande reklam kan även ICC:s grundregler ha en påverkan. Läs mer om ICC på följande artikel från Lag24.se. ICC:s har i sina grundregler även grundläggande principer och artikel 1 i grundreglerna innefattar att all marknadskommunikation ska vara laglig, vederhäftig, hederlig och marknadskommunikationer får heller inte utformas på ett stötande sätt. Marknadskommunikationen ska utformas på ett sådant sätt att den är förenlig med god affärssed som bedöms utifrån vad näringslivet allmänt uppfattar som god affärssed. Artikel 2 i samma grundregler innefattar att marknadskommunikationen behöver respektera mänsklig värdighet och får inte anspela på rädsla, fruktan eller innehålla våld. Detta om det inte finns vägande skäl. Artikel 3 uttrycker även att marknadskommunikationen får inte ha en framställning som skulle bedömas vara i strid med goda seder. Utöver ICC kan även reklamombudsmannens verksamhet vara kompletterande. Läs mer om reklamombudsmannen här. Reklamombudsmannen tillämpar ICC:s principer dock inom ramen för yttrandefrihet och tryckfrihet och andra rimliga gränser så som gentemot friheten för kreativitet.
Läs mer om vad som allmänt gäller vid marknadsföring som är stötande eller diskriminerande i följande artikel.
Lag24
Trainee
11.13.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.