Varumärkesrätten återfinns i Varumärkeslag (2010:1877) (VML). Varumärket får, till skillnad från andra immaterialrättigheter, endast värde när det får ett kommersiellt värde. Ett varumärke är en symbol som är ett tecken för en näringsverksamhets varor eller tjänster, se 1 kap. 1§ VML. Men enligt lag så kan allt som kan användas som särskiljande vara skyddade under VML. Ett varumärke under varumärkeslagen innebär innefattar mer än en logga. Ett varumärke kan exempelvis vara ett ord, en färg, en doft, en slogan, ett ljud, en melodi, en bokstav eller ett koncept som gör att ett företag har en särskiljningsförmåga. Dessutom så kan även en form eller hur en vara ser ut eller förpackningen av en vara innebära ett tecken, se 1 kap. 4§ 2st VML.
Rekvisit som krävs för att erhålla skydd
För att kännetecknet ska kunna bli registrerat under VML och erhålla skydd krävs det mer än rekvisitet att det är ett varumärke under VML. Det krävs att varumärket har särskiljningsförmåga samt kan på ett tydligt sätt återges i Patent- och registreringsverkets varumärkesregister 1 kap. 4§ 1st VML.
Undantag för varumärkesskydd
Men ett kännetecken kan dock inte erhålla skydd om dess utformning eller egenskap endast har uppstått på grund av varans art, utformningen är nödvändig för att produkten i fråga ska uppnå ett tekniskt resultat eller ge varan ett betydande värde, se 1 kap. 9§ VML. Det är heller inte möjligt att erhålla skydd om det är hinder för allmänt intresse eller andra hinder mot registrering av varumärke, se 1 kap. 7-8§ VML.
Läs mer om vem kan erhålla varumärkesskydd.
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.