När det är ett fel i varan föreligger ett kontraktsbrott som oftast beror på säljaren. I ett köprättsligt sammanhang menar man inte ett fel i vardaglig mening, utan syftar till fel som avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta när man köper en vara.
Vilka påföljder kan man som köpare hänvisa till?
Visar det sig att det föreligger ett fel i varan kan du som köpare i enlighet med 30 § Köplagen (KöpL) åberopa vissa så kallade påföljder. Men för att du som köpare ska kunna åberopa någon av dessa grunder måste du göra en så kallad reklamation (Här).
Avhjälpande, omleverans och prisavdrag?
Att begära avhjälpande ellerbegära omleverans (se 34 § KöpL) är en påfäljd som du som köpare kan åberopa. Detta innebär säljaren försöker återställa varan till sitt ursprungliga skick. Detta kan antingen göras genom att reparerar den befintliga varan eller att säljaren skickar en ny vara till köparen.
Ytterligare en påföljd som en köpare kan åberopa vid fel i vara är prisavdrag eller i värsta fall hävning av köpet (se 37 – 39 §§ KöpL). Detta vill säga att köparen genom prisavdrag har en möjlighet att få betala mindre för en bristfällig vara. Önskar du som köpare att häva ett köp föreligger vissa krav nämligen att avhjälpande/omleverans inte kan ske inom rimlig tid och att det föreligger väsentligt hos köparen och ond tro hos säljaren. När man gör en bedömning om hävning kan vara aktuellt gäller detsamma som vid en säljares dröjsmål. Läs mer om hävning här.
Att begära skadestånd eller hålla inne på betalningen?
Till sist har även du som köpare möjlighet att begära skadestånd där man skiljer mellan direkta och indirekta förluster eller rätten att hålla inne med betalningen ( se 42 § KöpL).
Vill du veta mer om vilken ersättning man läs En säljares rätt till ersättning och hålla inne en vara?
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.