Vilseledande efterbildningar är förbjudna enligt 14 § Marknadsföringslagen (MFL). Det som krävs för att det ska vara en vilseledande efterbildning är att den ska lätt kunna förväxlas med en annan näringsidkares produkter. Näringsidkarens produkter måste i sig vara kända och särpräglade. Efterbildningen i fråga kan vara efterbildningar på produkterna i fråga eller av förpackningen, utstyrseln eller någon annan märkningen eller liknande.

Bedömningen om det är en vilseledande efterbildning

Vid bedömningen om det föreligger en vilseledande efterbildning eller inte ser man till de tre kriterier som anges i lagtexten och som utöver lagtexten har utvecklas genom praxis. Kriterierna är att originalet måste ha särprägel, originalet måste vara känt på marknaden och så pass känt att det förknippas med ett speciellt kommersiellt ursprung och det sista kriteriet är att det måste föreligga en fara för förväxling. Utöver dessa tre kriterier krävs det också att transaktionstestet kan appliceras, se 8 § MFL.

Läs mer här om hur man gör bedömningen i praktiken om det är en vilseledande efterbildning eller inte.

Lag24
Trainee
11.13.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.