Inom vilseledande marknadsföring omfattas även användningen av vilseledande kännetecken. Vilseledande marknadsföring är i grunden förbjudet enligt 10§ andra stycket punkt 5 i Marknadsföringslagen (MFL). Detta innebär att olika varumärken, titlar eller företagsnamn eller någon annan typ av kännetecken får inte några benämningar eller andra figurer som vilseleder konsumenten om själva verksamheten eller produkten etc. Vid bedömningen om det anses vara vilseledande eller inte så ser man till om det skulle påverka genomsnittskonsumentens förmåga att kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut. Detta omfattar exempelvis när det använts förväxlingsbara efterbildningar av en titel från en känd tidning. Det omfattar även när det sker vilseledning av produktens kommersiella ursprung. Vilseledande efterbildningar omfattas även av vilseledande efterbildningar i 14 § MFL om det är grundat på en produktefterbildning.

Läs mer om vad vilseledande marknadsföring är på följande artikel och läs även vad som faktiskt bedöms vara en genomsnittskonsument.

Lag24
Trainee
11.13.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.