Det bedöms vara vilseledande marknadsföring även när det gäller påståenden i marknadsföringen som gäller eftermarknaden. Alltså vad gäller den tiden som är efter att ett avtal ha ingåtts antingen köp avtal eller ett avtal om beställning. Att detta är otillåtet återfinns i 10 § tredje punkten Marknadsföringslagen (MFL). Tydligast exempel på detta är om näringsidkaren har gjort påståendet i marknadsföringen vad gällande kundservicen för köpet eller beställningen och dessa påståenden har ansetts vara vilseledande.
Vad kan vara vilseledande marknadsföring gällande eftermarknaden
Det som kan bedömas vara vilseledande vad gäller eftermarknaden av ett köp eller en beställning är om näringsidkaren har marknadsfört beteenden och åtgärder som sker i efterköpssituationer och dessa marknadsförda åtgärderna har varit vilseledande för mottagaren. Detta kan till exempel vara olika beteenden och åtgärder som gäller leveransen av produkten, allt som gäller hanteringen av antingen reklamationer eller möjligheten till att få service och kontakt med säljaren. Detta kan främst vara olika garantiåtaganden och serviceåtaganden näringsidkaren marknadsfört som inte kan upprätthållas och därför anses vara vilseledande. Detta kopplas till vilseledande framställning som handlar om behovet som kan finnas av service, reservdelar, allt gällande byte och reparationer.
Läs mer om bestämmelser som gäller marknadsföring på Lag24.se. Läs flera artiklar vad gäller just vilseledande marknadsföring och läs specifikt här för att läsa mer om begreppet vilseledande marknadsföring och varför det anses vara otillåtet i marknadsföringsrätten. Läs även följande artikel som handlar om olika framställningar som kan anses vara vilseledande eller inte exempelvis oriktiga uppgifter eller när uppgifter har utelämnats.
Lag24
Trainee
09.11.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.