Det finns vilseledande framställning vad gäller produktens användning och de risker som kan påverka hälsa och miljö. Detta återfinns i 10§ andra punkten i Marknadsföringslagen (MFL). Vad gäller marknadsföring som kan medföra olika risker så finns det speciellt höga krav för att detta ska vara korrekt.

Vilka typer av risker kan det handla om

Det finns olika typer av risker som kan tillämpas. Det kan vara risker som är rent ekonomiska och det kan vara framställningar som ska ha medicinska eller hälsofrämjande effekter.

Risker som gäller ekonomin

Ekonomiska risker kan vara aktuellt när det gäller marknadsföring av tjänster som är finansiella och som riktar sig till konsumenter. Exempel på detta kan vara finansiella tjänster för sparande eller tjänster som innebär investeringar. Det finns reklam vad gäller möjligheten till krediter m.m.

Medicinska eller hälsofrämjande effekter

Ett annat område är när det handlar om egenskaper och effekter som är kopplade till det medicinska eller hälsofrämjande effekter. Detta är marknadsföring som kan gälla olika produkters framställningar som handlar om medicinsk argumentering för produkter som sägs kunna bota, lindra eller på annat sätt vara hälsofrämjande. Detta innefattar alla medicinska hjälpmedel, kosttillskott och bantningspreparat och liknande. När det gäller marknadsföring av produkter som ska ha medicinska eller hälsofrämjande effekter så är målgruppen också personer som har hälsoproblem vilket också är en av de sårbara målgrupperna som därför är mindre kritiska. Att ha påståenden som är oriktiga vad gäller att en produkt ska kunna bota sjukdomar, funktionsrubbningar eller andra missbildningar finns till och med på svarta listan.

Läs mer om vilseledande marknadsföring och varför det är otillåtet på följande länk.

Lag24
Trainee
09.11.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.