Det kan vara ett vilseledande framförande gällande vart som är produktens ursprung. Detta återfinns i 10§ Marknadsföringslagen (MFL). Detta kan göras genom att det är uttryck, symboler, dekor eller några andra beteckningar som gör mottagaren vilseledd om varifrån produkten i fråga ursprungligen kommer ifrån rent geografiskt. Detta kan gälla olika länder, regioner eller i allmänt olika platser. Det finns även speciella bestämmelser för vissa ursprungsbeteckningar och geografiska beteckningar eftersom vissa av dessa erhåller ett skydd.
Exempel på när det varit vilseledande om produkters ursprung
Det finns flera exempel på området och ett av de gäller honung. Det ansågs vara vilseledande och förbjudet att använda en dekor på burkarna som används för honung som sedan länge endast har använts för svensk honung på burkar som har utländskt ursprung. Marknadsdomstolen ansåg att många konsumenter värderar honung som kommer från Sverige mer positivt. Vilket kan innebära att det är betydande för konsumenter att veta de geografiska ursprunget. Även i andra fall så har marknadsdomstolen ansett att en varas geografiska ursprung kan i vissa tillfällen vara av ett betydande intresse för konsumenten i fråga.
Skyddade ursprungsbeteckningar och geografiska beteckningar
Det finns vissa ursprungsbeteckningar och även geografiska beteckningar som är skyddade genom internationella konventioner och inom EU. Detta gäller till största det jordbruksprodukter. Skydden innebär att ursprungsbeteckningarna får endast användas för de produkter som uppfyller vissa särskilda kvaliteter som är kopplade till geografiska betingade kvaliteter eller andra egenskaper som har en särskild anknytning till de geografiska området. Exempel på detta är Champagne.
Läs mer på följande länk om vad som är vilseledande marknadsföring och varför detta är otillåtet enligt marknadsrätten.
Vilka fram
Lag24
Trainee
09.11.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.