Prisangivelser som sker i marknadsföring får inte vara vilseledande. Dessa prisangivelser kan vara priset, grunderna till prisberäkningen, särskilda prisfördelar eller information gällande betalningsvillkor. Det finns även speciella bestämmelser just gällande pris information och vad som gäller vid prisjämförelser m.m.

Mer exempel på prisangivelser som kan vara vilseledande

Detta kan vara att uppgifterna gällande inköpspriset eller försäljningspriset är vilseledande. Det kan även gälla själva prisberäkningen eller när det är prisnedsättningar och prisnivåer. Det är också otillåtet att göra vilseledande prisangivelser gällande andra näringsidkares priser. Det är även otillåtet att ha prisangivelser inom marknadsföringen som endast är fiktiva priser. Om en näringsidkare tar ett pris som har funnits för varan tidigare och tillämpats länge och får det att framstå i marknadsföringen som att det är ett tillfälligt förmånligt pris erbjudande så bedöms det också vara otillåtet.

Läs mer här om vad som mer kan vara vilseledande marknadsföring och vad som är grunden till att vilseledande marknadsföring är otillåtet. Det finns även artiklar på Lag24.se som behandlar olika framställningar som kan bedömas vara vilseledande, exempelvis när det gäller oriktiga uppgifter eller när det har gjort ett utelämnande av uppgifter i marknadsföringen. Läs mer om detta här.

Lag24
Trainee
09.11.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.