I 51 § Köplagen (KöpL) beskrivs att en säljare kan kräva köparen på vissa påföljder om en köpare inte uppfyller sina skyldigheter genom att medverka till köpet. Oftast brukar detta handla om att köparen inte betalar i tid, och på så sätt hamnar i betalningsdröjsmål, eller inte hämtar eller tar emot varan.
För att du som säljare ska kunna åberopa någon påföljd behöver säljaren meddela om detta (se bland annat 59 § KöpL; 52 § 3 st. KöpL).
Vad innebär det att kräva fullgörelse?
Att en köpare kan kräva fullgörelse av köparen innebär att säljaren har rätt att stå fast vid ett köp och att denne kan kräva betalning av köparen (se 52 § KöpL). Väljer du som säljare att kräva fullgörelse har du inte bara rätt till betalning, du har även rätt till döjsmålsränta (se 51 § 1 st.; 71 § KöpL).
Rätten att häva?
När det kommer till rätten att häva krävs det väsentlig betydelse för säljaren (se 54 § och 55 § KöpL) men till skillnad från hävningsrätten vid en säljares dröjsmål krävs det ingen ond tro från köparen. Det som dock kan vara viktigt att veta är att en säljares hävningsrätt upphör när en köpare har varan i sin besittning (54 § KöpL). Detta innebär att en säljares hävningsrätt är begränsad.
Om en säljare ändå vill häva ett köp efter köparen fått varan i sin besittning finns det två olika möjligheter. Antingen måste du som säljare avtalat om detta innan avtalet kommit till stånd eller så måste köparen avvisa varan.
Vill du läsa mer om en säljares rätt vid en köparens dröjsmål se En säljares rätt till ersättning och hålla inne en vara?
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.