Olika typer av koncentrationer

Det finns olika typer av koncentrationer. Det finns tre olika huvudtyper av koncentrationer vilket är horisontella koncentrationer, vertikala koncentrationer och branschblandade koncentrationer även kallat konglomerat. Koncentrationskontroll kan bara appliceras när… Läs mer »

Vad är konglomeratkoncentrationer

En av huvudtyperna inom koncentrationer är konglomeratkoncentrationer. Detta är koncentrationer som bedöms varken vara horisontella koncentrationer eller vertikala koncentrationer. Denna typ av koncentration föreligger när det är ett företag som… Läs mer »

Vad är vertikala koncentrationer

En av huvudtyperna inom koncentrationer är vertikala koncentrationer. Detta innefattar koncentrationer mellan företag som är i olika produktionsled eller distributionsled. Vertikala koncentrationer innefattar koncentrationer uppströms och nerströms. Det kan exempelvis… Läs mer »

Horisontella koncentrationer

Det finns tre olika huvudtyper av koncentrationer och en av dem är horisontella koncentrationer. Horisontella koncentrationer är koncentrationer mellan företag som är verksamma i samma produktionsled eller distributionsled. Det behöver… Läs mer »

Vilseledande genom terminologimissbruk

Framställningar kan verka vilseledande och en omständighet som omfattas av förbudsbestämmelserna i Marknadsföringslagen (MFL) är om det föreligger ett terminologimissbruk. Terminologimissbruk bedöms vara vilseledande kring produktens beskaffenhet. Detta kan exempelvis… Läs mer »

Vilseledande genom överdrifter och smakomdömen

Marknadsföring kan vara vilseledande genom användningar av överdrifter och smakomdömen. Detta kan omfattas av förbudsbestämmelsen kring vilseledande marknadsföring i Marknadsföringslagen (MFL). Det är vanligt att det förekommer överdrivna påstående eller… Läs mer »

Vilseledande antydningar i marknadsföring

Vilseledande antydningar i marknadsföring kan bedömas vara vilseledande marknadsföring och därmed omfattas av förbudsbestämmelsen i Marknadsföringslagen (MFL). Vilseledande antydningar innebär att det kan finnas korrekta uppgifter i marknadsföringen men på… Läs mer »

Vilseledande utelämnande i marknadsföring

En framställning kan bedömas vara vilseledande trots den innehåller riktig och korrekta uppgifter. Detta eftersom utelämnande av uppgifter också anses vara vilseledande enligt marknadsrätten. Detta återfinns även i 10 §… Läs mer »