Bedömning av vilseledande efterbildningar

Vilseledande efterbildningar är förbjudet enligt 14 § Marknadsföringslagen (MFL). Vid bedömningen av vilseledande efterbildningar ser man till tre kriterier. Dessa tre är att originalet behöver ha särprägel, originalet måste vara… Läs mer »

Informationskrav som finns vid marknadsföring

Det finns i marknadsföringsrätten ett skydd mot vilseledande uppgifter för konsumenterna. Men utöver detta finns det även en informationsskyldighet. Varför finns informationsskyldighet Detta finns för att konsumenterna bedöms att vara… Läs mer »

Krav på reklamidentifiering

Det finns krav på reklamidentifiering men det förekommer ofta dold reklam eller även kallat smyg reklam. När detta sker så försöker man få en kommersiell marknadskommunikation att uppfattas som information… Läs mer »

Informationsskyldigheten vid köperbjudande

Informationsskyldigheten är strängare när det gäller vilken information som ska lämnas av en näringsidkare när näringsidkaren lämnar ett köperbjudande till en konsument. Kraven som ställs genom marknadsföringslagen är strängare gentemot… Läs mer »

Informationskrav om avtalsvillkor

Det finns informationsskyldighet för näringsidkaren när den ger ett köperbjudande till en konsument. Detta omfattar bland annat vissa informationskrav gällande avtalsvillkoren när ett avtal ska ingås. Vilseledande marknadsföring vid bristande… Läs mer »