Utgångspunkten för en handläggning är att den ska vara så enkel, snabb och kostnadseffektiv som möjligt (se 9 § Förvaltningslagen (FL)). Ibland kan det dock finnas situationer när en handläggning hos en myndighet kan hamna i en fördröjning. Här kan du läsa om vad vilka åtgärder myndigheter ska göra när ett sådan försening föreligger!
vid en väsentlig försening!
Om det är så att en myndighet gör en bedömning om att ett ärende kommer bli väsentligt försenad ska en myndighet underrätta dig som enskild om detta. Vid ett sådant tillfälle ska en myndighet i tillägg underlätta den enskilde om vilka anledningar som ligger till grund till varför en förseningen har inträffat (se 11 § FL).
Om ett ärende inte avgjorts inom sex månader?
Om fallet skulle vara så att du som enskild part inlett ett ärende och som inte avgjorts i första instans inom ett tidsfrist på sex månader så har du som part rätt att skriftligen begära att berörd myndighet ska ge ett skriftligt avgörande på ditt ärende (se 12 § FL).
Om du som enskild begär ett sådant skriftligt avgörande så har myndigheten fyra veckor på sig att hantera ärendet. Detta kan göras antingen genom att myndigheten avgör ärendet eller att myndigheten avslår en begäran genom ett särskilt beslut.
Det som kan vara bra att tänka på är att om du som enskild får ett avslag på en begäran så har du alltid rätt till att överklaga detta till en domstol eller till berörd förvaltningsmyndighet.
Vill du läsa mer om ett vilka regler man måste förhålla sig till när man handlägger ett ärende? Se Kan jag anlita ett ombud eller ett biträde vid en handläggning?
Lag24
Trainee
19.07.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.