I förvaltningslagen (FL) kan du läsa om vad du som handläggare på en myndighet behöver förhålla dig till när du handlägger ett ärende för en myndighets räkning. Det kan till exempel handla om att inte agera jävigt, att parterna ska ha insyn i handläggningen och krav på god förvaltning. Men vad omfattar egentligen en god förvaltning?
Vad är en god förvaltning?
Enligt förvaltningslagen 5 – 8 §§ FL beskrivs vad god förvaltning innebär. Det handlar bland annat om ta beslut som grundar sig i lagen, att ha en smidig kontakt men även att du ska vara tillgänglig! Till exempel ska du som handläggare på en myndighet agera på ett sätt som är legalt, objektivt och proportionerligt (se 5 § FL). Det handlar om att myndigheten endast kan vidta vissa åtgärder som har stöd i lagen och att detta ska göras på en objektiv grund. Det vill säga att man som handläggare inte ska vara partisk.
Service och tillgänglighet!
Man behöver även tänka på att man har en kontakt som är enkel och smidig med den enskilde (6 § FL). Likaså bör man även vara tillgänglig för allmänheten (7 § FL). Med detta menar man att myndigheter ska vara tillgängliga för att hjälpa dig med ett ärende och att allmänna handlingar ska vara offentliga för var och en (se 2 kap. Tryckfrihetsordningen).
När man ska bedöma hur eller vad som är en lämplig hjälp brukar man se till vad frågan avser, vilket behov den enskilde har men även myndighetens verksamhet. Det kan även handla om att man som myndighet inte ska ge hjälpen men onödigt lång väntetid.
samverkan med andra myndigheter!
Med samverkan syftar man på att myndigheter ska ha en god kontakt med andra myndigheter och hjälpa dig som enskild i en rimlig utsträckning (se 8 § FL). Det kan handla om att en myndighet ska hjälpa dig som enskild att inhämta visst material från andra myndigheter.
Vill du läsa mer om vad en förvaltningsprocess är? Se Vad är en förvaltningsprocess?
Lag24
Trainee
19.07.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.