Vem kan erhålla varumärkesskydd

Varumärkesrätten tillkommer den fysiska eller juridiska personen som antingen registrerat varumärket eller inarbetat ett varukännetecken så varumärket har erhållit skydd. Det förutsätter inte att skyddsobjektet själv utformat varumärket utan det… Läs mer »

Särskiljningsförmåga

Särskiljningsförmåga definieras i 1 kap. 5§ 1 st VML. Det innebär att man kan särskilja ett varumärke från ett andra företags varumärke i en viss kategori. Hur man bedömer om… Läs mer »

Konsumtion av varumärkesrätten

Konsumtion av varumärkesrätten syftar till hur rättighetshavaren av varumärket kan styra hur varorna omsätts. Gällande just varumärke så särskiljs det på konsumtion inom det egna territoriet eller om den gäller… Läs mer »

Bedömning av varumärkesintrång

Skyddet för varumärket innebär att ingen annan än rättighetshavaren eller den som har fått tillstånd får utnyttja varumärket i näringsverksamhet på ett skadligt sätt då rättighetshavaren har ensamrätten. Det krävs… Läs mer »

Inarbetning av ett varumärke

Ett varumärke kan erhålla varumärkesskydd genom inarbetning och detta återfinns i 1 kap. 7§ VML. Med inarbetning krävs det att varumärket är känt för de varor och tjänster som avses… Läs mer »

Registrering av ett varumärke

Ett varumärkesskydd kan erhållas genom registrering. Det finns tre möjliga registreringar: registrering av EU-varumärke som görs genom EUIPO, internationella varumärke som görs i enlighet med Madridprotokollet som ger giltighet i… Läs mer »