Vad gäller vid selektiv försäljning
När det sker säljvägran av leverantörerna så är det oftast grundat på att leverantörerna har valt en selektiv försäljning. Detta är i grunden tillåtet och faller i de flesta fall… Läs mer »
När det sker säljvägran av leverantörerna så är det oftast grundat på att leverantörerna har valt en selektiv försäljning. Detta är i grunden tillåtet och faller i de flesta fall… Läs mer »
Selektiv försäljning är generellt sätt tillåtet på grund att det inte omfattas av förbudet som finns i artikel 101.1 FEUF och 2 kap. 1§ Konkurrenslagen (KL). I enlighet med gruppundantaget… Läs mer »
Säljvägran alltså att en leverantör vägrar att sälja till en återförsäljare eller göra en affärsförbindelse med återförsäljaren som efterfrågar de varor och tjänster leverantören har är i grunden helt tillåtet… Läs mer »
Det är förbjudet för en leverantör att ställa villkor gällande pris eller minimipris till sin återförsäljare som ska appliceras vid återförsäljarens vidareförsäljning av varan. Men under vissa förutsättningar kan det… Läs mer »
I svensk rätt gäller den fria kontraheringsprincipen och avtalsfriheten. På grund av detta är utgångspunkten att företag har rätt att själva välja sina handelsparter och fritt disponera över sin egendom.… Läs mer »
EU:s konkurrensrättsliga regler förbjuder konkurrensbegränsande avtal (artikel 101.1 FEUF) och missbruk av dominerande ställning (artikel 102 FEUF). Avtal och andra samordnade förfaranden mellan företag som har till syfte eller effekt… Läs mer »
Konkurrenslagen, “KL”, innehåller regler om kontroll av vissa företagsförvärv eller samgåenden, sk företagskoncentrationer. En företagskoncentration får inte skapa en så stor koncentration på en marknad att konkurrensen hindras eller kraftigt… Läs mer »
Syftet med reglerna om koncentrationskontroll av företagsförvärv är att säkerställa att sådana strukturförändringar genomförs på sådant sätt som inte rubbar konkurrensen på de berörda marknaderna. Omstruktureringsprocessen måste uppfyllda särskilda krav… Läs mer »
Den relevanta geografiska marknaden Den relevanta geografiska marknaden omfattar det område inom vilket de berörda företagen tillhandahåller de relevanta produkterna eller tjänsterna, inom vilket konkurrensvillkoren är tillräckligt likartade. På grund… Läs mer »
SSNIP-testet är ett verktyg för bevisning av hur den relevanta marknaden bör definieras. En viktig del av fastställandet av det relevanta marknaden är att bedöma vilka produkter som är utbytbara.… Läs mer »