Säljvägran och diskriminerande villkor

Säljvägran alltså att en leverantör vägrar att sälja till en återförsäljare eller göra en affärsförbindelse med återförsäljaren som efterfrågar de varor och tjänster leverantören har är i grunden helt tillåtet… Läs mer »

Vad gäller vid rekommenderade priser

Det är förbjudet för en leverantör att ställa villkor gällande pris eller minimipris till sin återförsäljare som ska appliceras vid återförsäljarens vidareförsäljning av varan. Men under vissa förutsättningar kan det… Läs mer »

Konkurrenstestet vid företagsförvärv

Konkurrenslagen, “KL”, innehåller regler om kontroll av vissa företagsförvärv eller samgåenden, sk företagskoncentrationer. En företagskoncentration får inte skapa en så stor koncentration på en marknad att konkurrensen hindras eller kraftigt… Läs mer »

Konkurrensrätt: Vad är koncentrationskontroll?

Syftet med reglerna om koncentrationskontroll av företagsförvärv är att säkerställa att sådana strukturförändringar genomförs på sådant sätt som inte rubbar konkurrensen på de berörda marknaderna. Omstruktureringsprocessen  måste uppfyllda särskilda krav… Läs mer »

Vad är den relevanta geografiska marknaden?

Den relevanta geografiska marknaden Den relevanta geografiska marknaden omfattar det område inom vilket de berörda företagen tillhandahåller de relevanta produkterna eller tjänsterna, inom vilket konkurrensvillkoren är tillräckligt likartade. På grund… Läs mer »