Åberopande av tester och intyg

Vid marknadsföring kan näringsidkare åberopa olika tester och intyg och liknande. Dessa kan omfattas av förbudet mot vilseledande åberopande i enlighet med Marknadsföringslagen (MBL). Vid bedömningen om ett test eller… Läs mer »

Åberopande av recensioner och rekommendationer

Inom vilseledande åberopanden kan även recensioner och rekommendationer omfattas. När näringsidkare använder recensioner och rekommendationer i sin marknadsföring kan det därför omfattas av förbudet i Marknadsföringslagen (MFL). Detta kan användas… Läs mer »

Vilseledande avtalsvillkor vid marknadsföring

Det finns även bestämmelser i marknadsföringsrätten vad gäller vilseledande avtalsvillkor. Detta återfinns i 10§ Marknadsföringslagen (MFL) där de särskilt behandlar vilseledande leveransvillkor och när det är andra vilseledande villkor som… Läs mer »

Vilseledande prisangivelser

Prisangivelser som sker i marknadsföring får inte vara vilseledande. Dessa prisangivelser kan vara priset, grunderna till prisberäkningen, särskilda prisfördelar eller information gällande betalningsvillkor. Det finns även speciella bestämmelser just gällande… Läs mer »

Vilseledande om produktens ursprung

Det kan vara ett vilseledande framförande gällande vart som är produktens ursprung. Detta återfinns i 10§ Marknadsföringslagen (MFL). Detta kan göras genom att det är uttryck, symboler, dekor eller några… Läs mer »

Vilseledande om produktens beskaffenhet

När det handlar om vilseledande framställningar gällande produkters beskaffenhet så handlar det om allt som rör produktens förekomst, mängden, arten, kvalitén och andra egenskaper som är utmärkande för produkten. Detta… Läs mer »