Vad händer om en handläggning försenas?
Utgångspunkten för en handläggning är att den ska vara så enkel, snabb och kostnadseffektiv som möjligt (se 9 § Förvaltningslagen (FL)). Ibland kan det dock finnas situationer när en handläggning… Läs mer »
Utgångspunkten för en handläggning är att den ska vara så enkel, snabb och kostnadseffektiv som möjligt (se 9 § Förvaltningslagen (FL)). Ibland kan det dock finnas situationer när en handläggning… Läs mer »
I 9 kap. 2 § i Plan- och bygglagen (PBL) står det att det krävs ett bygglov för nybyggnad, tillbyggnad och annan ändring av en byggnaden än en tillbyggnaden. Men… Läs mer »
Under vissa situationer måste du ansöka om ett så kallat bygglov. Kort förklarat är ett bygglov ett tillstånd som du behöver ansöka om när du vill göra någon form av… Läs mer »
Ibland kan man höra termen ”den offentliga verksamheten”. Denna term skulle kort kunna förklaras som en verksamhet som genomförs av staten och olika kommuner. Det skulle till exempel kunna handla… Läs mer »
Enligt 14 § förvaltningslagen (FL) har den som är part i ett ärende lov att anlita ett ombud eller ett biträde. Detta förutsätter att ombudet eller biträdet är lämpligt och… Läs mer »
När man som myndighet ska handlägga ett ärende finns det visa krav och skyldigheter som man som en myndighet men även en handläggare inom en myndighet bör tänka på. Bland… Läs mer »
Enligt förvaltningslagen finns det vissa regler som både du som handläggare, myndighet eller enskild bör känna till. Vilket språk som ska användas vid en handläggning är en av dem. Som… Läs mer »
I förvaltningslagen (FL) kan du läsa om vad du som handläggare på en myndighet behöver förhålla dig till när du handlägger ett ärende för en myndighets räkning. Det kan till… Läs mer »