Vilseledande genom terminologimissbruk

Framställningar kan verka vilseledande och en omständighet som omfattas av förbudsbestämmelserna i Marknadsföringslagen (MFL) är om det föreligger ett terminologimissbruk. Terminologimissbruk bedöms vara vilseledande kring produktens beskaffenhet. Detta kan exempelvis… Läs mer »

Vilseledande genom överdrifter och smakomdömen

Marknadsföring kan vara vilseledande genom användningar av överdrifter och smakomdömen. Detta kan omfattas av förbudsbestämmelsen kring vilseledande marknadsföring i Marknadsföringslagen (MFL). Det är vanligt att det förekommer överdrivna påstående eller… Läs mer »

Vilseledande antydningar i marknadsföring

Vilseledande antydningar i marknadsföring kan bedömas vara vilseledande marknadsföring och därmed omfattas av förbudsbestämmelsen i Marknadsföringslagen (MFL). Vilseledande antydningar innebär att det kan finnas korrekta uppgifter i marknadsföringen men på… Läs mer »

Vilseledande utelämnande i marknadsföring

En framställning kan bedömas vara vilseledande trots den innehåller riktig och korrekta uppgifter. Detta eftersom utelämnande av uppgifter också anses vara vilseledande enligt marknadsrätten. Detta återfinns även i 10 §… Läs mer »

Oriktiga framställningar i marknadsföring

Inom vilseledande framställningar faller även oriktiga framställningar som används i marknadsföring. Vid en bedömning om en oriktig framställning ska anses falla inom förbudet av vilseledande framställningar eller inte ser man… Läs mer »

Framställningar som kan vilseleda

Det finns ett flertal framställningar som anses vara ämnade till att vilseleda detta kan exempelvis vara oriktigheter, utelämnande, antydningar, överdrifter, smakomdömen och dessa kan vara tillåtna i vissa fall och… Läs mer »

Förfaranden och sanktioner inom marknadsrätten

Marknadsrätten är tänkt att regleras av flera parter så väl konsumentombudsmannen, näringslivet som patent- och marknadsdomstolen. Läs mer om sanktionerna på följande länk. Konsumentombudsmannen Konsumentombudsmannen ingår i Konsumentverket. Konsumentorganisationer har… Läs mer »

Olika typer av sanktioner inom marknadsrätten

Marknadsföringslagen har tre typer av sanktioner vilket är: förbud och åläggande, marknadsstörningsavgift och skadestånd. Att nämna är att marknadsföringslagen har inga påföljder för straff. Men brottsbalken kan dock tillämpas på… Läs mer »

Speciallagstiftning inom marknadsföring

Det finns flera olika speciallagstiftningar gällande marknadsföring. Dessa omfattar bland annat bestämmelser kring tv-reklam, alkoholreklam, tobaksreklam, spelreklam och även vad gäller marknadsföring av läkemedel och livsmedel. Dessa typer av speciallagstiftning… Läs mer »