Specialbestämmelser för spelreklam

Det finns flertalet specialbestämmelser och lagstiftning gällande olika områden och marknadsföring. Ett av dessa områden är bestämmelser gällande spelreklam. I Sverige så har staten tidigare haft ett spelmonopol och det… Läs mer »

Specialbestämmelser för tobaksreklam

Det finns ett flertal specialområden kring marknadsföring av olika produkter. Detta omfattar bland annat specialbestämmelser för marknadsföring av tobak. Det finns direktiv från EU gällande tobaksvaror och i Tobakslagens fjärde… Läs mer »

Specialbestämmelser om alkoholreklam

Det finns flertal specialbestämmelser gällande marknadsföring och en av dessa är alkoholreklam. Svensk syn på alkoholreklam rent juridiskt skiljer sig från EU och det är tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen som tillåter… Läs mer »

Specialbestämmelser vid tv-reklam

Det finns flertal speciallagstiftning och bestämmelser gällande marknadsföring och en av dem gäller tv-reklam. Det finns tillexempel ett EU direktiv benämnt direktivet om audiovisuella medietjänster och även en svensk radio-… Läs mer »

Reklam vid REA och konkursutförsäljningar

Att använda begrepp som REA och slutförsäljning och konkursutförsäljning är accepterade säljmetoder men kan i vissa fall omfattas av förbudet kring vilseledande marknadsföring. Det finns särskilda bestämmelser för dessa begrepp… Läs mer »

Direktreklam och när det är tillåtet

Direktmarknadsföring sker när marknadsföraren försöker att nå sina kunder genom en direkt kontakt istället för att använda sig av andra kommunikationsmedel så som masskommunikation. Exempel på direktmarknadsföring är bland annat… Läs mer »

Vad gäller för aggressiv marknadsföring

Aggressiv marknadsföring är otillåtet enligt 7 § i Marknadsföringslagen (MFL). Aggressiv marknadsföring bedöms vara marknadsföring som innefattar någon form av trakasserier, fysiskt våld, tvång, hot eller att det sker en… Läs mer »